Hvězda inkoustu – pár tipů pro účastníky
Když jsem si v roce 2019 přečetla téma čtvrtého ročníku Hvězdy inkoustu a usoudila, že by to mohlo být přesně pro mě, moje chaoticky kreativní polovina mozku začala okamžitě vymýšlet náměty, zatímco ta logicko-analytická chtěla pátrat po dalších informacích. Člověk samozřejmě chápe, že má poslat co nejlepší rukopis, ale co to vlastně znamená? Jsou nějaké typické chyby, kterým se vyhnout? Na co kladou porotci důraz? A co všechno si vlastně v příběhu můžu dovolit?
Nakonec jsem to prostě napsala tak, aby se to líbilo mně, a vyšlo to, ale protože dnes už mám za sebou i dva ročníky jako součást poroty, tudíž mám i ten pohled z druhé strany, napadlo mě sepsat článek, který bych já sama tehdy byla uvítala :-)
Co je vlastně Hvězda inkoustu?
Hvězda inkoustu je literární soutěž, kterou každoročně vyhlašuje nakladatelství Fragment. Soutěží, v nichž mohou autoři poměřit své psavčí svaly, je celá řada, ale valná většina z nich se zaměřuje na povídky. Do Hvězdy inkoustu se však posílají díla delší (přibližně rozsahu novely) a vítěz se dočká vydání vlastní tištěné knihy. Rovnou zdůrazním, že jde o texty pro young adult čtenáře.
Velkou výhodou je, že začínající autor si tu nemusí lámat hlavu s tím, jak správně napsat průvodní dopis, nebo jestli ho nebude znevýhodňovat nedostatek známostí, nízký věk, případně málo zářezů z povídkových antologií. Zde opravdu rozhoduje pouze kvalita poslaného rukopisu. A nesporným plusem také je, že knižní podoby se nemusí dočkat pouze vítězný rukopis, ale i kterýkoliv jiný, který dostatečně zaujme.
Tady se můžete podívat na přehled témat a vítězných rukopisů jednotlivých ročníků:
- ročník: urban fantasy – Z kouře a kamene (Alžběta Bílková)
- ročník: fantasy s detektivní zápletkou – Zmizení Sáry Lindertové (Kateřina Šardická)
- ročník: Praha 2120 – Futurum (Petra Podolová)
- ročník: slovanská mytologie – Světla nad močálem (Lucie Ortega)
- ročník: feel good contemporary – Moje cesta do fantazie (Lenka Poláčková)
- ročník: královská fantasy – Souboj princů (Kristýna Dostálová)
- ročník: příběh ze střední školy – Je to jenom sranda (Blanka Luxová)
- ročník: dark academia – Temná spravedlnost (Dominik Roubin) – vyjde v roce 2025, název se může změnit
- ročník: romantasy – aktuální ročník, uzávěrka v polovině ledna 2025
Vítězné knihy najdete i ZDE.
Kdo se může zúčastnit?
Podmínkou účasti je v tuto chvíli pouze dosažení věku 15 let a zaslání dosud nepublikovaného rukopisu v češtině. Občas se objevují otázky, jestli se může zúčastnit i autor, který už něco vydal. Vzhledem k tomu, že pravidla to nezakazují, tak ano. Na druhou stranu soutěž je primárně určena novým autorům. Osobně nevidím problém v tom, pokud máte třeba vydanou knihu samonákladem, ale pokud už vydáváte u jiného nakladatele, pravděpodobně nepotřebujete poměřovat své dovednosti se začínajícími autory a je pro vás spíš vhodnější nabídnout Fragmentu rukopis standardní cestou mimo soutěž. Sama jsem před účastí měla vydaných pár e-knih a povídek v soutěžních antologiích, ale Hvězda inkoustu mi otevřela cestu k první tištěné knize.
Jak to celé probíhá?
Pro každý ročník se vyhlašuje nové téma, ale vždy platí, že rukopis musí spadat do kategorie YA. Uzávěrka bývá v lednu. Přijetí rukopisu vám nakladatelství písemně potvrdí a dostanete přidělené soutěžní číslo. V prvním kole se rukopisům věnují redaktoři, kteří vyberou tři nejlepší a pošlou je do finále. Finalisti jsou o svém postupu informováni e-mailem a pozváni na slavnostní vyhlášení; informace se také objeví mezi aktualitami na webu nakladatelství Fragment.
Následně se finálová trojice dostává k porotě, poslední dva roky ve složení Vojta Záleský (ten rovněž jako redaktor Fragmentu celou Hvězdu zaštiťuje), Martin Bečan a já; vzhledem k tématu aktuálního ročníku (romantasy) s námi v porotě příští rok nově místo Martina zasedne Míša Dopitová.
Každý z porotců rukopisy pročte, ohodnotí a potom společně diskutujeme, dokud se neshodneme na pořadí. To se pak účastníci dozvědí na slavnostním vyhlášení na Světě knihy, kde se rovněž křtí kniha vítěze předchozího ročníku a vyhlašuje se téma ročníku následujícího.
Jak se nevyřadit hned na začátku?
Ještě než se pustím do vysvětlování toho, na co jako porotci koukáme nejvíc, zmíním něco, co je sice evidentní, ale stejně neuškodí to zopakovat – dodržování pravidel. Kompletní specifikace je k dispozici na webu Fragmentu a pravidla doporučuju dodržet do puntíku, protože jejich porušením riskujete automatické vyřazení bez ohledu na to, jak dobrý váš rukopis je. Nepřetahujte rozsah s tím, že to třeba nebude vadit, když je to o kousek, a pohlídejte si všechny potřebné náležitosti, včetně zaslání patřičných formulářů. Nespoléhejte na to, že vás někdo bude obepisovat, když na něco zapomenete. Nebude, rukopisů chodí hodně a tohle si autoři musí pohlídat sami.
Hodnocení rukopisů
A teď už k tomu, jak vlastně rukopisy hodnotíme. Nebudu podrobně vypisovat obecně známé poučky, co má mít dobrý příběh mít – k tomu je ostatně spousta zdrojů jinde -, ale zaměřím se na to, co je pro nás při hodnocení klíčové a nad čím případně mhouříme oči.
Jazyková úroveň
Jazyková úroveň textu je naprostý základ. Spousta věcí se dá na rukopisu následně doladit, ale tohle je něco, co už autor musí mít, tj. musí být aspoň do určité míry vypsaný. To neznamená, že se v rukopisu nesmí sem tam objevit překlep, chyba nebo kostrbatá fráze, ale je nesmírně důležité, aby text plynul a dobře se četl. Tím nemyslím, že musí být nutně jednoduchý a tak zvaně "čtivý", byť to bývá jeden z typických znaků YA literatury. Může klidně být poetický, s výskytem metafor, neobvyklých přirovnání apod., pokud je to váš styl, ale je třeba aby byl srozumitelný, smysluplně strukturovaný, fungovala v něm návaznost myšlenek a aby zněl přirozeně. Pokud navíc dokážete vyjadřování přizpůsobit tématu a prostředí, je to určitě velké plus.
Shrnuto a podtrženo, jestliže se jako porotci musíme stránkami prokousávat, je to pro nás jasný signál, že text ještě není vyzrálý a bez ohledu na to, že třeba může mít zajímavou myšlenku, autor by se měl ještě v řemesle zdokonalit, než začne uvažovat o vydání – což ostatně není nic špatného, všichni jsme touto fází prošli.
Splnění tématu
Tento bod může být zapeklitější, než se na první pohled zdá. Asi je nám všem jasné, že splnění tématu je základ pro to, aby vůbec mohlo dojít k zařazení rukopisu do soutěže. Jenže někdy je téma splněné pouze částečně. Tuším, že se to může stát například v případě, kdy autor má příběh napsaný nebo vymyšlený a teprve následně se na něj snaží téma napasovat, aby ho mohl do soutěže poslat. Takový příběh může zaujmout, ale jestliže téma není v pravém slova smyslu splněno a tvoří třeba spíš jen jednu z kulis, aniž by bylo spjaté se zápletkou, nemůže se při nejlepší vůli stát vítězným rukopisem. Pokud je tedy například tématem romantasy, nestačí poslat fantasy, kde se objeví romantická linka, ale opravdu musí jít o romantický příběh ve fantasy prostředí.
Příběh
A teď už k vlastnímu příběhu. Dobrý příběh je jednoznačně klíčem k úspěchu. Proto vás možná překvapí, že netrváme na tom, aby po příběhové stránce všechno perfektně šlapalo. Často narážíme na nelogičnosti, nedostatečnou gradaci nebo neuspokojivý závěr. Pokud je ale zápletka v základu funkční a zajímavá, námět nosný a zpracování poutavé, jsou tohle už relativní drobnosti, které se dají změnit během redakčních úprav. To pochopitelně neznamená, že můžete příběh odbýt s tím, že se to pak napíše pořádně v případě, že vyhrajete. Rozhodně se snažte dát rukopisu po všech stránkách maximum, už proto, že porotu musíte přesvědčit, že váš příběh má největší potenciál ze všech. Ale pokud máte třeba pocit, že závěru pořád něco chybí, jenže už nevíte, jak ho vylepšit, rozhodně i tak zkuste poslat – možná to bude stačit a závěr doladíte později pod vedením redaktora.
Postavy
Neméně důležité jsou postavy – vykreslení jejich charakteru (prosím, nepište Mary Sue, ale postavy, které působí jako reální lidé s přednostmi i nedostatky) a srozumitelná motivace. Platí to jak u hlavní postavy, tak u postav vedlejších. Měly by být zapamatovatelné, chovat se konzistentně a mít v příběhu své místo a funkci. Velmi dobře také zvažte počet hlavních hrdinů. Myslete na to, že máte relativně malý prostor a víc hlavních hrdinů může způsobit, že budete klouzat po povrchu.
U hlavní postavy si také pohlídejte funkční charakterový oblouk. Váš hrdina musí projít proměnou. Mějte jasno v tom, jakou lekci se má naučit a jak ho to změní. A dbejte na to, aby byl aktivním hybatelem děje. Překvapivě často se stává, že hrdina příběhem spíš proplouvá, místo aby ho svými rozhodnutími posouval a přibližoval k rozuzlení zápletky. Stejně tak v závěrečném konfliktu musí mít hlavní postava nezastupitelnou a rozhodující roli.
Podobně jako u příběhu i zde platí, že případné nedokonalosti se doladí později, ale i postavy musejí mít solidní základ.
Prostředí – svět – atmosféra
Velkou výhodu budete mít, pokud vytvoříte zajímavé prostředí, které bude něčím specifické. Dobrá práce s prostředím a vytvoření silné atmosféry dokáže divy a výrazně pozvedá celkový čtenářský zážitek. Pokud budujete vlastní svět, dejte pozor na to, aby vám fungovaly logické zákonitosti, magický systém měl svá pravidla a celkově to prostě drželo pohromadě a dávalo smysl. Nemusíte vždy jít do velkých detailů a reálií, ale poskytněte dostatek informací pro to, aby čtenář svět pochopil a dokázal si ho představit.
Shrnutí
Mimo jazykové úrovně, která zkrátka musí být za všech okolností dostačující, počítáme jako porotci s tím, že rukopis bude mít nějaké nedokonalosti, které se vychytají během redakčních úprav. Směrodatné pro nás je, aby to byly věci, které autor zvládne upravit v požadovaném termínu. Nedělejte si tedy hlavu s tím, jestli náhodou někde nemáte překlep, drobnou nelogičnost, chybu ve struktuře nebo jestli je název dostatečně atraktivní. Místo toho se zaměřte na to, aby se text dobře četl, nabízel poutavý příběh a zajímavé charaktery a ideálně i něco navíc, čím se odliší od ostatních. Stavějte na svých silných stránkách, buďte originální a dotáhněte rukopis na nejlepší možnou úroveň (s tím můžou také pomoci kvalitní betačtenáři).
Tipy od Martina Bečana
Při sepisování doporučení jsem se snažila vycházet z našich porotských debat a zahrnout pohledy nás všech, ale ještě jsem požádala Martina, aby mi poslal, co je za něj osobně nejdůležitější. Tady jsou jeho tipy:
- Nenechávejte psaní na poslední chvíli. Pokud se rozhodnete zbouchnout rukopis dva měsíce před deadlinem, porotci to s největší pravděpodobností poznají. Nechte si čas na úpravy rukopisu, na betačtenáře a na několikero revizí. Pokus myslíte, že to nestíháte, raději tento ročník vynechte.
- Přáli byste si stát se publikovanými autory, ale nesedí vám letošní téma? Ročník raději vynechte a do psaní rukopisu se nenuťte. Touha po vydání knihy může být velice silná, jestli ale knihy v daném žánru nemáte rádi, nečtete je nebo s nimi jen nemáte vůbec žádnou zkušenost, nemá cenu se do psaní soutěžního díla vůbec pouštět. Psaní není závod, vydání knihy vám může klapnout příští nebo přespříští rok. Na první pohled poznáme, že se do psaní nutíte a že tvoříte něco, co vám není po chuti. Zbytečně budete trápit sebe i nás.
- Držte se tématu, ale ozvláštněte ho. Když nám do soutěže přijde rukopis o partě kluků, kteří se snaží být slavnými youtubery, ale téma ročníku je fantasy detektivka, je mi líto, ale budete okamžitě vyřazeni. Držet se tématu/ zadaného žánru je důležité a občas to může znamenat rozdíl mezi prvním a druhým místem. Zároveň se ale snažte pojmout příběh po svém, zpracovat ho unikátně, originálně. V roce, kdy byla tématem Praha za 100 let, nám přišlo samé postapo. Rád bych viděl něco jako Letopisy rodu Shannara.
Pomoc, ono to vyšlo! Aneb co čekat dál?
Zkoušíte si představovat, jaké to bude, když váš rukopis zvítězí? Jako první pravděpodobně přijde pořádný šok doprovázený pocity štěstí a možná i trochu paniky. Až se z toho vydýcháte, začne vás nejspíš zajímat, co přijde dál.
Od momentu, kdy vám na pódiu potřeseme rukou a předáme diplom, budete mít před sebou ještě kus cesty, než vaše kniha spatří světlo světa a vydá se na pulty knihkupectví. Jak už jsem zmínila, Hvězdu inkoustu má pod sebou Vojta Záleský, který s vámi také bude pracovat na redakčních úpravách, řešit obálku a další potřebné věci. Redakční úpravy jsou naprosto standardní součástí přípravy knihy a je dobré s nimi počítat a brát je jako něco, co vám pomůže rukopis dostat na co nejlepší úroveň. Pokud jste přesvědčeni, že vaše kniha je výplodem geniální mysli, dokonalým ve své syrové autentičnosti a nejste ochotni na ní nic měnit, ušetřete nervy sobě i redaktorovi, vykašlete se na soutěž a pusťte se cestou samonákladu. To neznamená, že musíte s redaktorem souhlasit vždy a ve všem, ale otevřenost konstruktivní diskusi je základem jakékoliv spolupráce a kvalitní zpětná vazba je pro autora velmi důležitá.
Dále samozřejmě dostanete smlouvu a po odevzdání definitivní verze rukopisu také zálohu 15 000 Kč, po jejímž vyčerpání vám nakladatelství bude dál vyplácet provize z prodaných kusů. Datum vydání vaší knihy bude pravděpodobně někdy v půlce dubna následujícího roku a na Světě knihy ji pokřtíte.
Doufám, že jsem v tomto článku pokryla všechny dotazy, které se vám ohledně Hvězdy inkoustu honily hlavou a vy se teď můžete v klidu vrhnout na psaní. Jestli vás napadá cokoliv dalšího, klidně mi dejte vědět.
A pokud se chystáte zúčastnit, budu vám držet palce. Třeba se uvidíme na slavnostním vyhlášení 😊