Recenze: Devátý spolek

18.10.2020

Autorka: Leigh Bardugo

Žánr: Mysteriózní román

Vydal: Fragment, 2020, 496 stran

Anotace

Alex Sternová není zrovna typickou adeptkou pro studium na Yale. Právě naopak - bezcílně se potácí světem drog, ubíjejících zaměstnání a špatných rozhodnutí. Přesto dostane druhou šanci: stipendium na této prestižní univerzitě. V čem je háček? Během studia musí monitorovat podivnou činnost yaleských tajných spolků, z nichž vzešli nejvlivnější lidé světa. Jenže brzy se ukáže, že jejich okultní aktivity jsou trochu silná káva i pro ty nejotrlejší...

Dobře fungující svět

Leigh Bardugo tentokrát cílí na dospělé a opět potvrzuje, že umí vystavět komplexní svět s propracovanými pravidly a různými druhy magie. Možná čekáte, že půjde o hluboký pohled do fungování tajných spolků, ale nenechte se zmást - ústředním tématem je hledání vraha dívky, jejíž tělo je nalezeno v kampusu. Může být za její smrt zodpovědný někdo z osmi spolků? Léthé, devátý spolek, jehož novou členkou je právě Alex Sternová, je tím, kdo by tuto otázku měl zodpovědět. Jenže oproti původním plánům je Alex na všechno sama, studium na univerzitě je pro ni snad až příliš náročné, a navíc se zdá, že vrahem není nikdo z univerzity. Měla by to tedy nechat plavat?

Místy drhnoucí, ale napínavé vyprávění

Devátý spolek je mysteriózní román s detektivní zápletkou, v němž se prolíná běžný svět studentů Yale se světem těch, kteří znají pravou povahu spolků a využívají magii, aby si zajistili vliv, peníze a cokoliv dalšího, po čem touží. Příběh plyne zvláště zezačátku poměrně ztuha. Čtenář totiž nedostává moc šanci se v novém prostředí rozkoukat. Děj neustále někam přeskakuje. A tím nemyslím jen vyprávění ze dvou pohledů a k tomu ve dvou časových rovinách, ale i v rámci jedné kapitoly hrdinka každou chvíli přeskakuje myšlenkami jinam - na jiná místa, k jiným lidem. Kniha tedy zezačátku působí poměrně chaoticky. Později mě zase výlety do minulosti rušily - děj se začal konečně rozjíždět, byla jsem zvědavá, co přijde dál, a místo toho přišla stopka a kapitolka dovysvětlující cosi z minulosti. Všechny tyto kapitoly tam mají své místo, ale jejich načasování mi místy přišlo nešťastné. Příliš nepomáhaly ani názvy kapitol kombinujících číslo kapitoly a roční období.

Opakovaně se také setkáváme s důrazem na popisy budov a útržky z historie města - během četby jsem si kolikrát říkala, že doufám, že tam mají nějaký smysl, ale nakonec jsem je stejně jako zápisky z historie spolků začala přeskakovat.

Oproti těmto nedostatkům musím ale vyzdvihnout mrazivou a napínavou atmosféru a určitou syrovost, která příběhu dodává na opravdovosti - je to taková ta ošklivá opravdovost života, kterou vidět nechceme, ale i když před ní zavřeme oči, nezmizí. Některé scény se vám rozhodně nebudou číst dobře. I o tom je Devátý spolek. O zavírání očí a o křivdách, které nezmizí, ale zanechají po sobě nesmazatelné stopy. Kniha nabízí řadu zajímavých podnětů k zamyšlení a současně později dokáže vtáhnout a až do závěru nepustit.

Hrdinka, kterou nebudete mít rádi

Alex Sternová není sympatická hrdinka. Je hrubá, vulgární, nezodpovědná a nevzdělaná. Leckdo může mít problém se s ní ztotožnit a rozhodně nebudete chtít být na jejím místě a prožívat to, co ona. Jak ale příběh postupuje, dostanete spoustu příležitostí ji pochopit a soucítit s ní. Bude vám za ni trapně, budete ji litovat, budete kroutit hlavou nad jejím chováním. Pravděpodobně ji nebudete mít rádi, ale snad jí dokážete aspoň většinu času držet palce.

Alexina motivace se stává srozumitelnější, jak pronikáme do její minulosti. Neseděly mi pouze dvě věci. Tou první je, že sice sama sebe označí za člověka, který se neumí rozhodovat, a její historie ji nepředurčuje zrovna pro dráhu akční hrdinky, ale přesto si nakonec počíná překvapivě dobře a rozhodnutí během vyšetřování vraždy jí najednou nedělají žádný problém, přestože má spoustu záminek, proč zůstat pasivní a do ničeho se neplést. Někdy se tedy zdá, že stará a nová Alex jsou dvě různé osoby. Druhou věcí, která na mě nepůsobila úplně přesvědčivě, je způsob, jakým si spojí, kdo za vším stojí.

Nicméně musím říct, že Alex se svou minulostí tvoří velmi pěkný kontrast s prostředím prestižní univerzity plné privilegovaných, což hezky podtrhuje jeden z motivů příběhu, jimž je postavení sociálně znevýhodněných lidí - jejich zneužitelnost, zranitelnost a postradatelnost.

FUN FACT: Hlavní hrdinka se jmenuje Galaxy Sternová, ale říká si Alex. Když se podívám na hlavní hrdinku z Grišy (Alina Starková), přemýšlím, jestli je to náhoda, nebo má autorka pro tenhle typ jmen nějakou slabost.

Vedlejší postavy jsou poměrně nevýrazné, snad až na Darlingtona, a nedostávají mnoho prostoru. Svou funkci ale v příběhu plní.

Závěr, který nejspíš neuhodnete

Samotné rozuzlení může leckomu připadat chaotické a jako čtenář nemám ráda překvapivá odhalení v samém závěru, o nichž dopředu nemám indicie, abych je mohla alespoň tušit. Pro někoho to ale naopak může být plus a závěr dává smysl, takže mi celkový zážitek z knihy až tak moc nezkazil.

Na závěr bych ještě zmínila, že v knize je jen minimum chyb a našla jsem pouze jednu zanedbatelnou nelogičnost. A přestože já ji mám jako e-knihu, moc se mi líbí obálka.

Shrnuto a podtrženo Devátý spolek nabízí syrový a napínavý příběh se zase trochu jinou hrdinkou, který přes své mouchy stojí za přečtení, a já se budu těšit na druhý díl.

Hodnocení: 85%

O autorce:

Leigh Bardugová se narodila v roce 1975 v Jeruzalémě, ale vyrůstala ve Spojených státech v Los Angeles se svými prarodiči. Studovala na Yaleově univerzitě a pracovala novinářka, copywriterka a nakonec i jako maskérka a odbornice na zvláštní efekty. Jako spisovatelka se proslavila trilogií Griša.